آموزش تعمیرات وانت مزدا 2000i
آموزش تعمیر وانت مزدا 2000
آموزش تعمیرات مزدا 2000

 فیلم آموزش تعمیر موتور پژو 206 Tu3
فیلم آموزش تعمیر موتور پژو 206
 آموزش تعمیرات مزدا 3
آموزش تعمیرات مزدا 3
فیلم تعمیر موتور پژو 206
 آموزش تعمیرات خودروی X33
آموزش تعمیرات خودروی x33
آموزش تعمیر سوزوکی کیزاشی
آموزش تعمیرات سوزوکی کیزاشی
 آموزش تعمیرات سیتروئن c5
آموزش تعمیرات خودروی سیتروئن c5
آموزش تعمیر فولکس گل
آموزش تعمیرات فولکس گل
  آموزش تعمیرات نیسان دیزل
آموزش تعمیرات نیسان دیزل
آموزش تعمیر mvm 530
آموزش تعمیر mvm 530

 آموزش تعمیرات مگان
آموزش تعمیرات مگان
  آموزش تعمیرات پژو 407
آموزش تعمیرات پژو 407
  آموزش تعمیرات mvm110
 mvm 110 آموزش تعمیرات
 فیلم آموزش تعمیرات پراید

 فیلم آموزش تعمیرات موتور ملی ef7
فیلم آموزش تعمیر موتور ملی ef7
  فیلم آموزش تعمیرات موتور پژو/ سمند /پرشیا
فیلم آموزش تعمیر موتور پژو 405 سمند پرشیا
 فیلم آموزش تعمیر گیربکس پژو 405
فیلم آموزش تعمیر گیربکس پژو 405
 جزوات آموزشی سمند -سورن -سریر- ef7
آموزش تعمیرات تمامی مدل های سمند

 جزوات آموزشی تندر
90

آموزش تعمیرتندر 90

 فیلم آموزش تعمیر موتور-گیربکس-جعیه فرمان- ایربگ مزدا 323
فیلم آموزش تعمیر مزدا 323
 فیلم آموزشی کولر خودرو(سیکل کاری - عیب یابی -تعمیر -شارژ گاز)
آموزش تعمیرات کولر خودرو
 آموزش تعمیر برلیانس
آموزش تعمیرات برلیانس
 آموزش تعمیر جک S5
آموزش تعمیر جک S5
 جزوات آموزشی پژو 206
آموزش تعمیر پژو 206
آموزش تعمیرات زانتیا
فیلم آموزش تعمیر زانتا


 جزوات آموزشی ریو
آموزش تعمیرات ریو
 جزوات آموزشی سوزوکی گرند ویتارا
اموزش تعمیرات سوزوکی گرند ویتارا
 جزوات آموزشی نیسان ماکسیما
آموزش تعمیر ماکسیما
 جزوات آموزشی نیسان پیکاپ
آموزش تعمیرات نیسان پیکاپ


























  تعمیر کاران خودرو - اشنایی با سیستم انژکتور

اشنایی با سیستم انژکتور

نویسنده : قائم حسینی سه شنبه 7 آذر 1396 01:00 ق.ظ  •   



پتانسیومتر دریچه­ گاز: این سنسور که در انتهای دریچه­ گا ز بر روی هوزینگ دریچه­ گاز نصب شده است . این سنسور شامل یک پتانسومتر ساده بوده که سر آن با حرکت دریچه گاز می­لغزد و بر روی یک پایه سنسور برق وارد و با حرکت پتانسیومتر ولتاژهای مختلفی را بر روی نیروی وسط آن دریافت می­کند همین تشخیص مبنای موقعیت دریچه­ گاز توسط ECU است.ECU با استفاده از ا اطلاعات تشخیص دور آرام تشخیص، حالت تمام گاز و کاهش سرعت استفاده می­کند.

نکته­ عیب­یابی1: بالا نرفتن دور مو تور از حد خاص پایین که با به هم ریختن کامل کار کرد مو تور همرا ه است.

نکته­ عیب­یابی2: دود کردن موتور که گاهی اوقات به شدت زیاد است و در هنگام گاز دادن کم و زیاد می­شود.

سنسور دمای مایع خنک کننده[1]: وظیفه این سنسور میزان حرارت دمای آب موتور را به ECU اطلاع می­دهد. این سنسور از نوعNTC  است .این سنسور در خودروهای پژو 405،پارس، سمند پشت سرسیلندر و در پیکان و RD در روی موتور قرار دا رد و با اب در حال گردش سیستم مو تور در تما س مستقیم است هم زمان با گرم شدن اب مقدار مقا ومت دیده شده بر روی پایه ی این سنسور و مطابق ان بر روی پایه ی ECU  کاهش می­یابد سپس مقا ومت دا خلی این سنسور به نوعی می­تواند بیان کننده دمای آب موتور باشد.

علت خرابی : دود کردن خودرو به طور محسوس در زمان سرد بودن خودرو (احتراق ناقص و تولید CO بیشتر)، حالت ساسات نکردن خودرو و یا بد روشن­شدن آن در روزهای سرد.

انوع سنسور دمای مایع خنک کننده:

قهوه­ای دو پایه = یونیت فن = پارس، سمند، 405

سبز دوپایه =  ECU = پارس، سمند، 405

آبی تک پایه = پشت آمپر

آبی سه پایه = پیکان، RD

سبز دو پایه =ECU  = 206

سنسور اکسیژن[2]: محل نصب این سنسور بر روی ما نیفولد دود بین موتور و مبدل کاتالیزوری نصب می­باشد. این سنسور نقش مهمی را در سیستم انژکتوری بازی می­کند با دود خروجی از اگزوز در تماس مستقیم است و در اصطلاح (FID BACK) نام دارد این سنسور نقش فید بک منفی را در سیتم انژکتوری دارد و نسبت به جریان اکسیژن موجود در دود حساس است کم و یا زیاد بودن اکسیژن در دود نشانه­ای از عدم عملکرد صحیح ECU و یا عدم مطابقت موتور با ECU ی نصب شده بر روی ان است.

ECU با استفاده از این اطلاعات می­تواند یک محاسبه­ی نسبت مخلوط سوخت و هوا و تعد­یل غنی­بودن سوخت و هوا در داخل این سنسور یک المنت گرم­کننده (گرمکن) به کار رفته است که اجازه می دهد دمای کار کرد سنسور اکسیژن سریعا به 300 درجه سانتیگراد برسد.

میزان خروج CO در خودروهای مختلف :

پراید کاربراتوری:2-1%

پژو کاربراتوری:5/1-1%

پیکان کاربراتوری:4-3%

پیکان و RD انژکتوری با ECU S2000 : 8/0-5/0% خود تنظیم

پیکان و RD انژکتوری با ECU SL96 :2-5/1% تنظیم با پتا نسیومتر CO

پژوریا، سمند، پارس با ECU SL96 :5/1-1% تنظیم با دستگاه

پژو، سمند، پارس با ECU S2000 :8/0-5/0% با دستگاه

206 با ECU S2000:5/0-0% با دستکاه

سمند، پرشیا با ECU MM8P :  2-5/1% خود تنظیم  

و اثرات خرابی این سنسور بالا رفتن مصرف سوخت و الوده شدن محیط زیست.

کوئل دوبل[3]: وظیفه کو ئل دوبل همان وظیفه همیشگی در کوئل­های معمولی است یعنی افزایش ولتاژ برای انجام جرقه در حالت انفجار است تنها تفاوت کوئل دوبل در خودروهای انژکتوری با کاربراتوری در دوبل بودن است بدین معنا که از دو کوئل مجزا در کنار هم تشکیل شده است. نحوه برق­رسانی به شمع­های مو­تور هم طبق شکلهای بالا است. محل نصب کوئل دوبل در خودروهای 405، پارس و سمند دقیقا در روی سر سیلندر و در جای دلکو نصب شده است و در پیکان و RD در جای دلکو نصب می­شود.

اثرات خرابی : بالا رفتن میزان مصرف بنزین به طور محسوس در زمان نیم­ سوز شدن کو­ئل – در حالت سوختن کوئل موتور روشن نمی­شود .

رله دوبل[4]: رله دوبل وظیفه برق رسانی به قسمتهای مختلف موتور را بر عهده دارد و از ECU دستور می­گیرد. این رله از دو رله مجزا تشکیل شده است. محل قرارگیری این رله در خودروهای  405و پارس زیر سینی فن و درخودروهای سمند و پیکان وRD در کنار ECU قرار دارد. این رله برق­رسانی برای ECU را در حالتهای سویچ بسته، سویچ باز و موتور روشن بر عهده دارد.

برق رسانی به قطعات زیر از وظایف رله دوبل است : پمپ بنزین – انژکتورها – ECU – کوئل دوبل – شیر برقی کنستر – گرمکن دریچه ی گاز – المنت – سنسور اکسیژن      

علت خرابی : روشن نشدن موتور – پاک شدن مکرر حافظه­ی موقت ECU

استپر موتور[5]: محل نصب استپر موتور در روی بدنه­ی دریچه­ی گاز است  (هوزینگ دریچه گاز )

وظایف استپر موتور : ایجاد حالت ساسات در زمان سرد بودن خو درو – تنظیم دور آرام موتور در زمان گرفتن بار اضافی از موتور مثل کولر – تنظیم مخلوط سوخت و هوا در زمان دور آرام

استپر موتور یک موتور مرحله­ای DC است و بر اثر ولتاژ مثبت و منفی که با یک منطق خاص از طرفECU به پایه­های این قطعه اعمال شود. شفت این موتور یک پله به راست یا یک پله به چپ می چرخد که از طرفی شفت این موتور به یک میلهمارپیچ متصل است که با چرخش هر پله به عقب یا جلو (کورس ) میله ی مارپیچ نیز می­چرخد. استپر موتور دارای 200 پله است و میزان کورس عقب یا جلوی استپر موتور برای 200مرحله 8 میلیمتر است بنابراین کورس حرکتی هر مرحله 04/0 میلیمتر است  در صورت باز کردن استپر موتوربرای تجد ید حافظه (ریتایم) را انجام می دهیم که مراحل ان عبارت اند از : به مدت 10ثانیه سویچ بسته- به مدت 10ثانیه سویچ باز بدون اینکه گاز بدهیم استارت زده و موتور را روشن می کنیم .

اثرات خرابی: دور بالای موتور پس از روشن کردن آن - خاموش­شدن خودرو در هنگام رها کردن گاز – کاهش موتور در هنگام کولر گرفتن- عدم پایداری خودرو در دور آرام (افزایش و کاهش بی دلیل دور موتور)

سنسور سرعت خو درو[6]: این سنسور وظیفه دارد سرعت خودرو را اندازه گیری کرده و بهECU  اطلاع می­دهد. محل نصب این سنسور در شفت خروجی  گیربکس قرار دارد. ECU با استفاده ازاین اطلاعاتی که از این سنسوردریافت می کند برای پارامترهای زیر استفاده می کند.

1: فهمیدن و درک سرعت خودرو و نمایش ان

2: فهمیدن دنده ی درگیر خودرو

3:تصحیح دور ارام در هنگامی که در حال حرکت است

4:بهتر کردن شتاب گیری خودرو 

اثرات خرابی: خاموش شدن خودرو در هنگام رها کردن گاز (حالت ترمز گیری)- ایجاد احساس بد کار کردن برای راننده در سرعت ها ی بالا – اطلا عات سرعت را به پشت امپر نمی دهد.

انژکتور[7]: این قطعه وظیفه پاشش سوخت را بر عهده دارد در اکثر خودروها تعداد انژکتورها با تعداد سیلندرها موتور برابر است این یک قطعه الکترومکانیکی است که از ECU دستور می­گیرد و سوراخهای ریزی که جهت پاشش سوخت دارد به طور یکنواخت یا مخروطی شکل و با زاویه حدود 30و20درجه پاشش می­کند.

انواع انژکتورها: مخروطی با زاویه پاشش حدود 30درجه – استوانه­ای با زاویه پاشش حدود20درجه

مخروطی در اتومبیل­های :پارس، سمند و405

استوانه­ای در اتو مبیل­های : RD ،206 ، پراید

اجزای تشکیل دهنده انژکتور:

1: پوسته انژکتور

2:سوزن انژکتور

3:فنر

4:قطعه محدود کننده

5:سولونوئید بوبین

6:سوکت اتصال به دسته سیم موتور

7:صافی بنزین

اثرات خرابی: در صورت خرابی انژکتورها با توجه به نقش انها در موتور، موتور سه کار خواهد کرد و یا اینکه به دلیل پاشش به موتور دود خواهد کرد .

پمپ بنزین و رگلاتور فشار بنزین[8]: وظیفه پمپ بنزین ارسال بنزین از باک به ریل سوخت است. فشار تولیدی توسط پمپ بنزین 6 بار است که این فشار توسط رگلاتور فشار بنزین کاهش می­یابد.

وظیفه رگلاتور: این وسیله بر روی ریل سوخت نصب می­باشد در خودروها پیکان، سمند ،پرشیا در انتهای ریل سوخت می­باشد و در 206 بر روی پمپ بنزین سوار شده است وظیفه این پمپ ثابت نگه داشتن فشار بنزین در داخل ریل سوخت است و همواره باید فشار پشت انژکتورها ثابت باشد.

فشار مدار سوخت در خودرها به شرح زیر است:

1: در پبکان وRD 5/3بار

2:در 206 3بار

3:در پرشیا ،سمند ،405، پارس3/2تا7/2بار

4:در پراید 5/2بار

انواع پمپ بنزین:

1:در داخل باک که در خودرو ها ی 405 ، پراید، سمند، پیکان، RD ، 206 به کار رفته است .

2: خارج از باک که در خودرو های سمند و پرشیا به کار رفته است.

صافی بنزین: وظیفه صافی بنزین تصفیه بنزین و گرفتن ناخالصیهای آن است. صافی بنزین بین پمپ بنزین و رگلاتور قرار دارد صافی بنزین را بر اساس کارکرد (Km) تعویض می­کنند. (Km 20000) .

کنستر: کنستر یک قوطی معمولا مشکی رنگ است که در زیرگلگیر سمت راست نصب می­شود این قوطی که داخل آن پر از دانه­های فعال کربن است توسط دو شیلنگ از یک طرف به باک و از طرف دیگر به هواکش هوای ورودی موتور متصل می­باشد و وظیفه آن جذب بخارات بنزین است.

شیر برقی کنستر: این شیر برقی که توسط ECU کنترل می­شود وظیفه ی بازگرداندن بخارات بنزین که در کنستر جمع شده است را دارد.

چراغ اخطار یا لامپ عیب یاب[9]:در حالت سویچ باز این لامپ روشن و در حالت موتور روشن این لامپ باید خاموش شود در صورتی که روشن بماند بیانگر وجود عیب­های اساسی در سیستم انژکتور است. عیب­های دائم یا اساسی عبارت­اند از:

اشکال در عملکرد کوئل شماره (1)- اشکال در عملکرد کوئل شماره (2)- اشکال در عملکرد انژکتور ها – اشکال در عملکرد خود ECU .


برچسب ها: اشنایی با سیستم انژکتور ، سیستم انژکتور ، انژکتور ،
آخرین ویرایش: سه شنبه 7 آذر 1396 01:00 ق.ظ


 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات