تبلیغات


 آموزش تعمیرات وانت مزدا 2000i
آموزش تعمیر وانت مزدا 2000
آموزش تعمیرات مزدا 2000

 فیلم آموزش تعمیر موتور پژو 206 Tu3
فیلم آموزش تعمیر موتور پژو 206
 آموزش تعمیرات مزدا 3
آموزش تعمیرات مزدا 3
فیلم تعمیر موتور پژو 206
 آموزش تعمیرات خودروی X33
آموزش تعمیرات خودروی x33
آموزش تعمیر سوزوکی کیزاشی
آموزش تعمیرات سوزوکی کیزاشی
 آموزش تعمیرات سیتروئن c5
آموزش تعمیرات خودروی سیتروئن c5
آموزش تعمیر فولکس گل
آموزش تعمیرات فولکس گل
  آموزش تعمیرات نیسان دیزل
آموزش تعمیرات نیسان دیزل
آموزش تعمیر mvm 530
آموزش تعمیر mvm 530

 آموزش تعمیرات مگان
آموزش تعمیرات مگان
  آموزش تعمیرات پژو 407
آموزش تعمیرات پژو 407
  آموزش تعمیرات mvm110
 mvm 110 آموزش تعمیرات
 فیلم آموزش تعمیرات پراید

 فیلم آموزش تعمیرات موتور ملی ef7
فیلم آموزش تعمیر موتور ملی ef7
  فیلم آموزش تعمیرات موتور پژو/ سمند /پرشیا
فیلم آموزش تعمیر موتور پژو 405 سمند پرشیا
 فیلم آموزش تعمیر گیربکس پژو 405
فیلم آموزش تعمیر گیربکس پژو 405
 جزوات آموزشی سمند -سورن -سریر- ef7
آموزش تعمیرات تمامی مدل های سمند

 جزوات آموزشی تندر
90

آموزش تعمیرتندر 90

 فیلم آموزش تعمیر موتور-گیربکس-جعیه فرمان- ایربگ مزدا 323
فیلم آموزش تعمیر مزدا 323
 فیلم آموزشی کولر خودرو(سیکل کاری - عیب یابی -تعمیر -شارژ گاز)
آموزش تعمیرات کولر خودرو
 آموزش تعمیر برلیانس
آموزش تعمیرات برلیانس
 آموزش تعمیر جک S5
آموزش تعمیر جک S5
 جزوات آموزشی پژو 206
آموزش تعمیر پژو 206
آموزش تعمیرات زانتیا
فیلم آموزش تعمیر زانتا


 جزوات آموزشی ریو
آموزش تعمیرات ریو
 جزوات آموزشی سوزوکی گرند ویتارا
اموزش تعمیرات سوزوکی گرند ویتارا
 جزوات آموزشی نیسان ماکسیما
آموزش تعمیر ماکسیما
 جزوات آموزشی نیسان پیکاپ
آموزش تعمیرات نیسان پیکاپ


























  تعمیر کاران خودرو - مطالب بهمن 1396

اصطلاحاتی که در دستگاه دیاگ کاربرد دارند

نویسنده : قائم حسینی شنبه 28 بهمن 1396 10:08 ب.ظ  •   

:




برچسب ها: اصطلاحاتی که در دستگاه دیاگ کاربرد دارند ،
آخرین ویرایش: - -

چند نکته جالب در خصوص تندر90

نویسنده : قائم حسینی شنبه 28 بهمن 1396 10:04 ب.ظ  •   


                                                 
1) به هیچ عنوان بنزین درون باک از 45 لیتر بیشتر نشود یعنی وقتی که چراغ هشدار بنزین روشن میشه (5 لیتر در باک هست) باید 40 لیتر زد. در غیر اینصورت اگر زیادتر از 45 لیتر درون باک باشه در طول زمان باعث صدمه به تجهیزات بالای باک و اختلال در انتقال بخارات بنزین به درون موتور به جهت مصرف بهینه می شود و به حبابگیر هم صدمه میزنه.

2) بهترین دور موتور برای تعویض دنده در جاده کفی برای مصرف کمتر و عمر بیشتر موتور، روی 3000 هست. نه بیشتر و نه کمتر. در دور بیشتر به دلیل اینکه ECU تصور میکنه که جاده سربالایی هست بنزین بیشتری به درون موتور می پاشه که هم باعث مصرف بی دلیل بیشتر و هم باعث فشار به موتور که به مرور زمان باعث کاهش عمر موتور میشه.

3)رینگ سایز بزرگتر نندازید (مخصوصاً در ABS دارها) زیرا باعث اختلال در بالانس ترمز عقب و جلو و اختلال در سیستم EBD ترمز و عدم کنترل فرمان در ترمز شدید میشه. به علاوه به سیستم تعلیق فشار میاره و در صورت بروز مشکل و مراجعه، اتومبیل از گارانتی خارج میشه.

4) قبل از بریدن تسمه دینام اقدام به تعویض کنید (60.000 کیلومتر) زیرا در صورت پاره شدن، علاوه به صدمه زدن به چند پولی اون قسمت، باعث پاره شدن تسمه تایم میشه.

5) آب کل موتور 4.5 لیتر

6)روی ستون درب شاگرد اطلاعاتی هست که دارای کدهای اساسی ماشین هست و در تنظیمات مجدد سیستم های ماشین کاربرد داره در صورت تصادف و تعویض بدنه در اون قسمت باید حتماً از روی داغی کنده شده و نگهداری شود.

7) درب مخزن آب رادیاتور دارای یه عکس دست هست به رنگ زرد که در صورت تعویض اون به هر دلیل حتماً یدکی خریداری شده دارای عکس دست به رنگ زرد باشد زیرا رنگ های قرمز و سفید هم در بازار موجود هست که اونا دارای مقاومت متفاوت در برابر فشار بخار اب هستند که موجب جوش آمدن موتور میشه. 

8) کامپیوتر (ECU) مربوط به موتور و انژکتور در پشت باطری هست. در صورتی که ماشین شما دارای محافظ (روکش) برای این قسمت نیست، نسبت به تهیه اون اقدام کنید و در صورت نداشتن روکش ECU از شستشوی موتور با آب پر فشار اجتناب کنید.

9)به دلیل بنزین نامرغوب ایران (اکتان زیر 90 و کثیف) و کم یاب و گران بودن قطعاتی که به دلیل بنزین بد امکان صدمه دیدنشون هست، هر 7000 الی 10000 کیلومتر فیلتر بنزین را تعویض کنید.

10)ترمز L90 مجهز به جدیدترین مدل ABSمدل BOSCH 8.0) ) هست و همچنین دارای توزیع الکترونیکی بار (EBD) می باشد. وظیفه EBD یکسان کردن سرعت چرخ عقب و چرخ جلو در ترمز های شدید به منظور جلوگیری از کله شدن ماشین و انحراف هست.

11) آینه های برقی دارای گرمکن هم هستند که با فشردن کلید گرمکن شیشه عقب فعال خواهد شد.



برچسب ها: چند نکته جالب در خصوص تندر90 ،
آخرین ویرایش: - -

چرا در روغن موتورهای خودروهای امروزی از ویسکوزیته های 10w-40 یا پایینتر 5w-30 استفاده میکنن؟

نویسنده : قائم حسینی شنبه 14 بهمن 1396 10:55 ب.ظ  •   



به این سوال اینگونه باید پاسخ داد:
1⃣ بطور کلی هر روز با پیشرفت صنعت ریخته گری و ماشین کاری میتوانخ قطعاتی با تلرانس کمتر(دقت بیشتر) تولید کرد،یعنی فاصله خلاصی یا لقی بین قطعاتی که روی هم بواسطه مواد روانکار میلغزند کمتر شده.پس استفاده از روغن هایی با ویسکوزیته بالاتر(سفت تر)اشتباه است زیرا منجر به کاهش سرعت جریان روغن در موتور میشود(آسیب به قطعات موتور و تولید صدای بیشتر)
2⃣ (تایپیت)
سوپاپ های سرسیلندر خودروهای امروزی به واسطه ی (تایپیت)های هیدرولیکی باز و بسته میشوند.به بیان ساده تر میتوان گفت که این قطعه مانند بالشتی پر از روغن بین میل سوپاپ و سوپاپ قرار میگیرد.
و اما دلیل استفاده از این قطعه چیست؟

اولآ،فاصله لقی(فیلر) سوپاپ ها را بدون دخالت دست همواره بطور دقیق و خودکار تنظیم نموده.

ثانیا،مقدار باز شدن سوپاپ ها را با توجه به دور موتور کنترل میکند.یعنی هر چه دور موتور بالاتر برود(فشار روغن بیشتر)،سوپاپ بیشتر باز شده و هوای بیشتری وارد سیلندر میشود،پس قدرت بیشتری تولید میشود.
پس میتوان اینگونه مثال زد که:
اگر بجای روغن 10w-40 از 20w-50 استفاده کنیم عملکرد تایپیت ها دچار مشکل میشود،که باعث میشود عملکرد کل موتور مختل،راندمان کاهش یافته و مهمتر از همه مصرف سوخت افزایش یابد!
موتور های خودروهای از قبیل (206)tu5,زانتیا،تیبا،سمند ملی،ت
گتویوتا کمری و...از این دسته اند.عمدتا موتورهای طراحی سال1995 به بالا از این تکنولوژی سود می برند.


برچسب ها: ویکوزیته ، چرا در روغن موتورهای خودروهای امروزی از ویسکوزیته های 10w-40 یا پایینتر 5w-30 استفاده میکنن؟ ،
آخرین ویرایش: شنبه 14 بهمن 1396 10:56 ب.ظ

پاره شدن تسمه تایم

نویسنده : قائم حسینی شنبه 14 بهمن 1396 10:54 ب.ظ  •   

 تسمه تایم هیچوقت در حالت ایستاده پاره نمیشه !

✅ پاره شدن تسمه تایم بیشتر در حال حرکت مخصوصا در جاده امکان داره رخ بده پس اگر در حال حرکت ماشین خاموش شد به هیچ عنوان استارت نزنید!

✅ با یه حرکت ساده میتونید بفهمید تسمه پاره شده یا نه و از نابود شدن موتور در هنگام استارت زدن بعد از پاره شدن تسمه جلوگیری کنید.

 ✅اگر در حال حرکت ماشین خاموش شد به هیچ عنوان استارت نزنید : بزنید دنده یک و ماشین رو هُل بدید اگه ماشین تو دنده بود و حرکت کرد تسمه پاره شده و باید یدک کش خبر کنید ببره تعمیرگاه ولی اگه ماشین حرکت نکرد یعنی تسمه سالمه !


برچسب ها: پاره شدن تسمه تایم ، دلایل پاره شدن تسمه تایم ،
آخرین ویرایش: شنبه 14 بهمن 1396 10:55 ب.ظ

چند نکته در مورد سنسور موقعیت میل سوپاپ

نویسنده : قائم حسینی شنبه 14 بهمن 1396 10:53 ب.ظ  •   

‼️ 



برچسب ها: چند نکته در مورد سنسور موقعیت میل سوپاپ ،
آخرین ویرایش: - -

تست لامپی انژکتور

نویسنده : قائم حسینی شنبه 14 بهمن 1396 10:51 ب.ظ  •   



 برای لامپ تست انژکتور می توانید یک LED با مقاومت 520 الی 490 اهم متصل کنید و قسمت مثبت را به رابه مثبت باطری و قسمت منفی را به منفی سوکت انژکتور متصل کرده و جای مقاوم فرقی نمی کند که بعد یا قبل از LED باشد، خودرو را روشن کرده و لامپ به همراه انژکتور کار می کند.


برچسب ها: تست لامپی انژکتور ، تست انژکتور ،
آخرین ویرایش: شنبه 14 بهمن 1396 10:52 ب.ظ

چه عواملی باعث میشود که قدرت موتور کاهش پیدا کند و شتابگیری خودرو ضعیف شود؟؟

نویسنده : قائم حسینی یکشنبه 8 بهمن 1396 12:03 ق.ظ  •   



1.لغزش کلاچ
2.کشیدن ترمز
3.کمبود فشار باد تایر
4.نادرست بودن اندازه تایر
5.بیش از حد بار گذاشتن
6.باز نشدن کامل دریچه گاز
7.گرفتگی سیستم هوای ورودی
8.بیش از حد فقیر بودن نسبت هوا و سوخت
9.ایراد در سیستم جرقه
10.پایین بودن فشار کمپرس موتور



برچسب ها: چه عواملی باعث میشود که قدرت موتور کاهش پیدا کند و شتابگیری خودرو ضعیف شود؟؟ ،
آخرین ویرایش: - -

اشکالات سیستم جرقه که در کار موتور موثر می باشند:

نویسنده : قائم حسینی یکشنبه 8 بهمن 1396 12:02 ق.ظ  •   



✔️ 1.کمبود قدرت:

عیب‌یابی بخاری خودرو و دلایل کمبود گرما در آن

نویسنده : قائم حسینی یکشنبه 8 بهمن 1396 12:00 ق.ظ  •   

⚠️


علت خروج آب از اگزوز خودرو چیست❓

نویسنده : قائم حسینی شنبه 7 بهمن 1396 11:59 ب.ظ  •   



شاید خیلی وقتا این سوال برامون پیش اومده باشه که علت خروج بخار از اگزوز خودرو اونم زمستونا چیه! جالب اگر این عمل در هوای سرد رخ بدهد عادی است و عیبی ندارد چون هنگام خروج بخار از اگزوز خودرو بخصوص در هوای سرد اگزوز سرد بوده ولی بخار خروجی از موتور خودرو گرم بوده وبا برخورد به منبع سرد خودرو حالت معیان(تبدیل بخار به آب) روی می دهد که امری طبیعی و عاری بوده.

✅اما در صورتی که چکه کردن اب از لوله اگزوز در هوای گرم اتفاق بیافتد دو علت می تواند داشته باشد اول اینکه واشر سرسیلندر خراب شده باشد که با تعویض واشر سر سیلندر این عیب رفع می شود دوم اینکه سر سیلندر ترک خورده یا تاب برداشته باشد که در این صورت سرسیلندر به تراشکاری احتیاج دارد توجه داشته باشید در صورت سوختن واشر سر سیلندر و یا ترک خوردن سیلندر اشکال دیگری نیز در ماشین مشاهده خواهد شد و ان گرم شدن بیش از حد موتور و ایجاد حباب در اب رادیاتور می باشد.

برچسب ها: علت خروج آب از اگزوز خودرو چیست❓ ،
آخرین ویرایش: - -

تفاوت صدای لقی گژن پین و لقی سوپاپ کدام است؟

نویسنده : قائم حسینی شنبه 7 بهمن 1396 12:00 ق.ظ  •   



صدای لقی غیر استاندارد گژن پین
تاحدودی شبیه سوپاپها است اما تفاوتهای خیلی زیادی دارد.
اولا صدای سوپاپها واضح تر است
و دقیقا از بالای سر سیلندر شنیده می شود،

اما گژن پین صدایی بم تر از سوپاپها دارد و صدا خفه تر به نظر می رسد، در ضمن صدای گژن پین از داخل موتور می آید نه سرسیلندر،
و دیگر اینکه صدای گژن پین با بالا رفتن دور موتور کمتر می شود.
اما در صدای سوپاپها با بالاتر رفتن دور موتور ریتم صدا فرق می کند
ولی نوع صدا همان است که در دور پایین بود.


برچسب ها: تفاوت صدای لقی گژن پین و لقی سوپاپ کدام است؟ ،
آخرین ویرایش: - -

سوپاپ کنترل تهویه کارتر

نویسنده : قائم حسینی شنبه 7 بهمن 1396 12:00 ق.ظ  •   


✅سوپاپ   pcv  معمولا از یک پلانجر و یک فنر تشکیل شده که با خلا مانیفولد و فشار فنر ، جریان را کنترل می کند .سوپاپ pcv  در شکل نشان داده شده مربوط به موتور دیزل توربوشارژ میتسوبیشی  می باشد  و شامل دو فنر و یک پلانجر می باشد.

✅در حالت درجا و کاهش شتاب گازهای نشتی از رینگهای پیستون کم هستند و خلا زیاد مانیفولد پلانجر را به سمت فنرمی کشد و جریان هوا از سوپاپ را کاهش می دهد. در حالت نیمه بار گازهای نشتی در محفظه لنگ کمی بیشتر می شود و خلا متوسط منیفولد تنها قسمتی از پلانجر را به سمت خود میکشد و مقدار بیشتری گاز از سوپاپ جریان یابد.. در شتاب گیری و حالت تمام بار ، گازهای نشتی به میزان بیشینه خود می رسد ، خلا کم مانیفولد باعث می شود که فنر ، پلانجر را به سمت عقب تر ببرد و بیشترین جریان از سوپاپ عبور کند. هنگامی استفاده از توربوشارژ و هنگام برگشت شعله که فشار منیفولد از فشار محفظه لنگ بیشتر می شود سوپاپ به طور کامل بسته می شود. در این حالت گازهای داخل محفظه ی لنگ نمی توانند محفظه را ترک کنند و با زیاد شدن فشار از طریق لوله وردی که بعد از مانیفولد قرار دارد ، گازها خارج می شوند. 



برچسب ها: سوپاپ کنترل تهویه کارتر ،
آخرین ویرایش: - -

٥ راه حل براى افزایش طول عمر برف پاك كن

نویسنده : قائم حسینی جمعه 6 بهمن 1396 11:59 ب.ظ  •   



برف پاك كن خودرو پس از گذشت مدتى كهنه و فرسوده مى شود. زمانى كه خودرو در هواى برفى پارك شده است تیغه هاى برف پاك كن را بلند كنید، همچنین تیغه ها بشویید تا طول عمر آنها افزایش یابد.

ممكن است احساس كنید كه تیغه ى برف پاك كن خودرو را بیشتر از چیزى كه انتظار دارید تعویض مى كنید. آیا تیغه ى برف پاك كن را سال گذشته عوض كردید و الان شیشه را تمیز نمى كند و فرسوده شده است و احتیاج به تعویض دارد؟ اگرچه هزینه ى تعویض تیغه هاى برف پاك كن زیاد نیست، اما بهتر است با انجام دادن چند توصیه  طول عمر برف پاك كن را افزایش دهید.

در ادامه ٥ راه حل براى افزایش طول عمر تیغه ى برف پاك كن آمده است.

١-زمانى كه خودرو را در بارش برف پارك مى كنید تیغه هاى برف پاك كن را بلند كنید. شاید این كار به نظر غیر ضرورى بیاید. اما در واقع شما با این كار در حفظ تیغه ى برف پاك كن و هزینه هاى اضافى جلوگیرى مى كنید. زمانى كه برف بر روى شیشه ى جلو مى نشیند، مخصوصاً زمانى كه خودروى شما هنوز گرم است، این گرما باعث آب شدن برف مى شود و زمانى كه خودرو سرد شود این برف هاى آب شده دوباره یخ مى زنند. در این حالت تیغه ى برف پاك یخ مى زند و زمانى كه شما مى خواهید از برف پاك كن استفاده كنید چون تیغه ى برف پاك كن یخ زده است لبه ى لاستیكى آن كنده مى شود و آسیب مى بیند. در نتیجه برف پاك كن شیشه را به خوبى تمیز نمى كند و احتیاج به تعویض خواهد داشت.

٢-شیشه ى یخ زده را با برف پاك كن پاك نكنید. در زمستان بعضى افراد سعى مى كنند كه شیشه ى جلوى یخ زده به كمك برف پاك كن تمیز كنند. زمانى كه این كار را مى كنید یخ روى شیشه به پلاستیك تیغه ى برف پاك كن صدمه مى زند. این كار باعث پارگى قسمت پلاستیكى مى شود و برف پاك كن نمى تواند شیشه را به خوبى تمیز كند و باید تعویض شوند.

٣-تمیز كردن تیغه هاى برف پاك كن با مواد شوینده. در حالى كه تیغه ى برف پاك كن همچنان كار مى كند و شیشه را به خوبى تمیز مى كند، آنها توسط خاك و آلودگى هاى موجود كثیف مى شوند. این آلودگى ها به لبه ى پلاستیكى برف پاك كن مى چسب و نه تنها باعث خراب شدن قسمت پلاستیكى تیغه برف پاك كن مى شوند بلكه مى توانند بر روى شیشه ى خودرو نیز اثر بد بگذارند و بر روى آن ایجاد خراش كنند. از یك پارچه ى تمیز همراه با مواد شوینده استفاده كنید و تیغه ها را تمیز كنید. این كار باعث افزایش طول عمر تیغه ها مى شود.

٤- خودرو را در سایه پارك كنید. اگرچه این امكان وجود ندارد كه همیشه در زیر سایه خودرو را پارك كنید، اما اگر مى توانید این كار را انجام دهید. این كار براى تمام بخش هاى خودروى شما خوب است، حتى برف پاكن. زمانى كه قسمت پلاستیكى تیغه برف پاك كن گرم مى شود، قسمتى از خاصیت انعطاف پذیرى خود را از دست مى دهد و در واقع خشك مى شود و سخت و شكننده مى شود. تیغه هایى كه سخت و شكننده مى شوند نمى توانند به خوبى شیشه را تمیز كنند.

٥- از تیغه ى برف پاك كن زمانى كه شیشه خشك است استفاده نكنید. هدف استفاده از برف پاك كن پاك كردن برف و باران و مواد شونده از روى شیشه خودرو است. این تیغه ها براى زمانى كه شیشه خشك است طراحى نشده اند. زمانى كه شما از آنها بر روى شیشه ى خشك استفاده مى كنید صداى جیر جیر مى دهند. این صدا نشان مى دهد كه پلاستیك تیغه ى برف پاك كن در حال سائیده شدن و فرسایش است. همچنین باعث مى شود كه ذراتى كه بر روى شیشه قرار دارند بر روى آن ایجاد خراش كنند. اگر باران یا برف نمى آید، اول بر روى شیشه آب اسپرى كنید سپس از برف پاك كن استفاده كنید.


برچسب ها: ٥ راه حل براى افزایش طول عمر برف پاك كن ،
آخرین ویرایش: - -

سیستم LDA تویوتا و لکسوس چگونه کار می کند؟

نویسنده : قائم حسینی جمعه 6 بهمن 1396 11:59 ب.ظ  •   



عبارت LDA مخفف Lane Departure Alert (هشدار انحراف از خطوط) می باشد. هنگام رانندگی در جاده های دارای خط کشی، این سیستم با استفاده از دوربینی بعنوان سنسور، خطوط زرد و یا سفید جادّه را تشخیص داده و در صورتی که خودرو بدون فعال سازی چراغ های راهنما از مسیر خود خارج شود، سیستم این خروج را به عنوان "انحراف" تشخیص داده و با به صدا در آوردن بوق هشدار و نمایش هشدار در صفحه کیلومتر راننده را آگاه می سازد. با فعالسازی دکمه LDA این سیستم روشن و علامت آن در صفحه کیلومتر نیز ظاهر می گردد.


برچسب ها: سیستم LDA تویوتا و لکسوس چگونه کار می کند؟ ،
آخرین ویرایش: - -

نحوه عملکرد سیستم TRC در خودروهای تویوتا و لکسوس

نویسنده : قائم حسینی جمعه 6 بهمن 1396 11:59 ب.ظ  •   



این سیستم جهت  جلوگیری از لغزش چرخ ها و در نتیجه انحراف خودرو از مسیر در هنگام شتابگیری و یا شروع به حرکت در مسیرهای لغزنده و یا خیس بر روی خودروهای تویوتا و لکسوس نصب شده است.
احتمال از دست دادن کنترل خودرو هنگام شروع به حرکت و یا شتاب گیری بر روی سطوح لغزنده و یا خیس بالا می باشد که سیستم كنترل لغزش خودرو  (TRC) با کنترل مداوم چرخش تایر ها و وضعیت جاده از لیز خودرون خودرو جلوگیری می کند.
همانطور که گفته شد این سیستم با کنترل چرخ ها، میزان چرخش آنها را نسبت به سرعت خودرو و وضعیت جاده می سنجد و در صورت بکسوات چرخ ها، با کاهش نیروی وارد شده از موتور به چرخ ها و تنظیم چرخش آنها از لیز خوردن و بکسوات کردن چرخ ها جلوگیری می کند.


برچسب ها: نحوه عملکرد سیستم TRC در خودروهای تویوتا و لکسوس ،
آخرین ویرایش: - -


تعداد کل صفحات ( 3 ) 1 2 3